Mijn lijst met blogs

zondag 29 juni 2014

De bonte bessenvlinder

Kijk! Er woont nu ook een bonte bessenvlinder in onze tuin. 


Toen ik afgelopen week de komkommers in de koude bak water gaf, vloog er ineens een -mij onbekende- vlinder de bak in. Ik trok een sprintje naar binnen en pakte mijn camera. Na vier pogingen had ik 'm goed scherp op de gevoelige plaat (eindelijk kan ik deze fantastische zin een keer typen. De gevoelige plaat. Wie heeft er nog een gevoelige plaat?)

Terwijl ik aan het fotograferen ben, vinden er hele gesprekken plaats in mijn hoofd. "Wat ben jij mooi! Ik ken jou nog niet. Woon je hier allang? Wat ben jij? Een dag of een nachtvlinder?"

Dankzij Julia haar spreekbeurt over vlinders heb ik onlangs geleerd dat nachtvlinders hun vleugels altijd opengeslagen houden als ze ergens zitten en dagvlinders ze rechtop gesloten houden. Je kunt de tekening op hun vleugels dan niet zien. Aha! Een nachtvlinder dus.

Lang leve google, want vervolgens had ik 'm snel gevonden. Met het zoekwoord 'nachtvlinders' had ik 'm in één keer te pakken. Best bizar eigenlijk want hoeveel nachtvlinders bestaan er wel niet?

In de derde rij afbeeldingen zag ik de vlinder die ik zocht. Een bonte bessenvlinder. Wat een geweldige naam. De bonte bessenvlinder. Dat allitereert heerlijk.

Grappige was dat ik 's middags tijdens de lunch aan de kinderen vertelde dat ik een nieuwe vlinder in de tuin had ontdekt met de fantastische naam: bonte bessenvlinder (opdat u de naam ook zal onthouden!) en Koosje zei dat ze die wel kende van de vlinderposter op de wc...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten