Mijn lijst met blogs

dinsdag 22 april 2014

Hoera voor de hosta

Ieder jaar word ik blij van de de manier waarop de hosta zicht ontvouwt. Het begint met een paar donkergrijze punten die de grond uitpiepen. Nog niet veel soeps. Een paar weken later duwen ze hun enorme bladeren omhoog door die punten en na weer een poosje wachten, staat er 'ineens' een enorme plant. 

Afgelopen donderdag spotte ik de eerste bloem van het leeuwenbekje. Zo vroeg! Zo mooi! Ik zaaide deze plant in het voorjaar van 2013 en hij bloeide van mei tot december. Ik ben benieuwd hoe lang ie het dit jaar volhoudt. Een aanrader om te zaaien dus.

De borders staan propvol lente. Pril groen.

En tussen al die lente werkte ik aan het nieuwe stuk tuin. Vorig weekend schepten we tuinaarde op de plek waar voorheen het pad lag.

De hele week keken we uit op een soort landingsbaan.

Na dat ik planten toevoegde, leek het al wat meer op een nieuw stuk tuin. Ik deelde planten die te groot waren geworden en ik verplaatste wat planten die het niet naar hun zin hadden op hun plek.

Flink veel water erbij want het werd die middag erg warm. Best leeg vergeleken bij de aangrenzende borders. Wacht maar tot volgend jaar:) 

Het nieuwe pad heeft wit zand gekregen en is voor de kinderen een ideale verspringbak. 

Ook in de moestuin werd hard gewerkt. De aardbeien werden gesplitst en kregen een nieuwe plek.  Ze vullen bijna een heel bed. Tussen de planten in zette ik bleekselderij die het afgelopen jaar overleefde. Ben benieuwd of ze nog groter gaan groeien. Aan het eind van deze border staat de Toscaanse palmkool in bloei. Mooie gele bloemetjes sieren de entree van de moestuin.

De laatste border is ook af en kreeg gisteren (voor de regenbui) nog een laag compost door de aarde heen gewerkt.

De roze emmer is mijn onkruidemmer en verhuist overal met me mee door de tuin. Ik heb meerdere emmers en neem de dichtstbijzijnde mee als ik aan het werk ga.

Hier is goed te zien dat de moestuin aan de voorkant van ons huis ligt. Door de schuifdeuren van de aanbouw stap je de zijtuin in. 

Achter de trampoline zie je de coniferenhaag die onze achtertuin begrenst. 

Alwaar Jaap en Sjanet goed voor hun nakomeling zorgen. Na wat gluren in het nest zie ik namelijk maar één snaveltje. Ze zoeken de hele dag door eten voor het kind en zijn blij met mijn groot grondverzet. Ik spit elke dag een nieuwe lading wormen boven.

Rechtsonder in de hoek zie je Jaap uitvliegen. Ziet er zeer aerodynamisch uit. Een mini raket.

Na al dat harde werk, fluit hij af en toe een deuntje in de boom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten