Mijn lijst met blogs

woensdag 5 maart 2014

Ik zei het toch

Ik zei toch dat ik de lente al rook! Wat is het fijn om buiten te zijn en de zon te voelen op je gezicht. We hebben al buiten geluncht en de kinderen springen weer op de trampoline. Om hen heen rommel ik lekker in de tuin en maak foto's. 

De eerste bloem van de clematis armandii gaat open

en heeft vier blaadjes. Is weer eens wat anders.

Ik blijf me verbazen over de hoeveelheid knoppen. Vorig jaar was er maar één.

Het longkruid (pulmonaria) begint te bloeien. De bloemetjes hebben twee kleuren (paars en roze) en het blad is gespikkeld. Voorheen vond ik dit een raar plantje met een beetje ziekelijk uitziend blad maar sinds ik deze plant in de tuin heb, word ik ieder jaar enthousiaster. 

Deze vrolijke vriend ontdekte ik vorige week voor het eerst. Ik weet eigenlijk niet wat het is. Het blad lijkt op dat van een klaver maar het bloemetje zegt me niks. De kleur is roze/paars. Tips zijn welkom.

De ranonkelstruik staat op uitbarsten. Ik zie de gele bolletjes vanaf mijn 'plek' aan de keukentafel en vind het een zeer geslaagde struik.

De takken lijken op slingertjes met pompoms.

Door het warme winterweer (dat klinkt grappig) zijn veel eenjarige planten gespaard gebleven. Daardoor hoef je veel minder binnen voor te zaaien want de zaailingen staan al her en der verspreid door de tuin.

Zoals het slaapmutsje. En dit is geen ielige zaailing. De doorsnee is bijna 10 centimeter.

Ook de scabiosa heeft enorme rozetten gemaakt. 

En de verbena bonariensis  is al nieuwe uitlopers aan het maken. Even voor de duidelijkheid: die uitlopers groeien uit de 'oude' plant die normaliter in december of januari afsterft. 

De broccoli schep ik straks in een nieuw moestuinbed en hoop dat ze me een enorme voorsprong bieden. 

De snijbiet hoeft niet eens opnieuw gezaaid te worden. Die blijft gewoon doorgaan. Ook als er een boot over hen heen vaart...

Tot slot wat radijsjes. Tenminste, dat wat radijsjes hadden moeten worden. In plaats van een bolletje zijn het lange slierten geworden. We hebben niet geproefd. We vonden ze teveel op wormen lijken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten