Mijn lijst met blogs

maandag 16 april 2012

Lang leve de tulpen

Ik ben erg blij met mijn tulpen. Om eerlijk te zijn had ik dat niet verwacht. Jarenlang was ik gek op tulpen -vooral gele- en ineens was ik ze zat. Ik ontdekte dat er veel mooiere en langer bloeiende voorjaarsbloemen zijn. Dus verdween de tulp uit mijn tuin. Ook omdat ze na één jaar bloeien het jaar daarop zomaar 'verschwunden' (kwijt, vermist, weg, foetsie) kunnen zijn.

Toch leek het mij passend om die goede, oude tulp nog een kans te geven in mijn nieuwe tuin bij de rode brievenbus. Afgelopen oktober stopte ik samen met Koosje een hele kudde tulpen in de grond. Eigenlijk had ik geen zin om ze te planten want de aarde was keihard. Zeker na die droge dagen eind oktober toen het wel zomer leek. Maar Koosje had er wel zin in. We gooiden alle tulpenbollen bij elkaar in een bak en husselden het geheel lekker door. Ik maakte de gaten met de bollensteker en Koos stopte de bollen er in.

De eerste punten ontwaarden we ergens begin maart. Bovenstaande foto van 20 maart levert het bewijs. Wat een kale boel nog. Het lekkere lenteweer begon eindelijk op gang te komen. Zie de was aan de droogmolen als bewijs. Zodra het lente wordt, hang ik die buiten.

Vriendin Orange Emperor was er het eerst. Ik schreef al eerder over haar hier. Maar er kwam meer. De witte Purrisima volgde. Toen kwam Queen of the Night. En samen zagen ze er ongeveer zo uit.

Fantastisch toch? Een tulpenveld à la Jacqueline van der Kloet. Een beroemde tuinontwerpster die vooral bekend is om haar geweldige beplantingsplannen met voorjaarsbollen. Van haar heb ik ook de truc van het bollen husselen onthouden.

Vandaag 16 april - gefeliciteerd Hester, mijn trouwe volger en geliefde schoonzus- ziet de tuin er zo uit. Voor de oplettende kijker is de roze tulp Mistress rechts naast het midden te zien. Onder het paars-wit-roze trio. Als je de foto vergroot is het waarschijnlijk beter te zien. Ook fijn is dat de judaspenning (lunaria) bloeit met paarse bloemen. Dit is een tweejarige plant die wit of paars bloeit. Het eerste jaar zaai je de plant en in het tweede jaar krijgt hij bloemen.
Judaspenning (lunaria) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten