Mijn lijst met blogs

donderdag 16 juni 2011

Groeizaam weer


Vanavond stond er 15 ml water in onze nieuwe regenmeter. Terwijl de regen met bakken uit de hemel kwam (glorie!) zei Juul toen ze vanochtend uit het raam keek: 'lekker buitje, mam!' Erg grappig dat mijn kinderen tegenwoordig net zo blij zijn met regen als ik.


De lelies komen bijna uit. Ze zien er wel uit of ze wat voedingsstoffen missen (verkleurde bladeren) maar worden dit jaar in ieder geval niet opgevreten door het leliehaantje. Gemeen vuurrood insect dat de bladeren en bloemen volledig kaalvreet.


De lathyrus bloeit overvloedig. Gisteren plukten we een bos van wel 20 stelen die inmiddels heerlijk staan te geuren op tafel binnen. Wat een rijkdom om bloemen uit eigen tuin te plukken. In het geval van lathyrus is het nog noodzakelijk ook. Als je de bloemen niet plukt dan gaat ie zaad maken. Nu blijft hij langer doorbloeien.

Knautia macedonica begint ook te bloeien. Hele kleine bloemen op lange stelen die als speldenknopjes (links) beginnen en dan langzaam opgengaan (rechts.) En in zijn geheel op de foto hieronder.

  

De kattenstaart staat goed bij de knautia. Lange aren en kleine bolle bloemhoofdjes doen het goed samen.


En dan de moestuin! Er is inmiddels een aardbeientent gemaakt (die groene piramide rechtsachter.) De bonenstaken staan eindelijk (met dank aan oom Jan die ze eigenlijk naar de stort wilde brengen totdat papa ze ontdekte) want geen enkele winkel kon mij aan lange bamboestokken helpen voor mijn sperziebonen. 


Het slabed. De sla ziet er zo goed uit en ik roep veel te vaak: 'Kijk toch eens jongens, die sla, wat ziet ie er mooi uit!' In het midden groeit rucola en daarnaast twee rijen pluksla. En wat dille, goudsbloemen en paarse melde. Rucola is een aanrader als je wilt beginnen met zelf groente kweken. Na 3 à 4 dagen komen de eerste plantjes al boven de grond en groeien vervolgens als een speer.

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik verbaas me over de hoeveelheid tuinkennis die ik opdoe dankzij jouw blog. Toch meen ik iets te kunnen toevoegen:
    op de foto zie ik een orginele blauwa waterbania! Een ideaal tuinobject, bestand tegen alle weersomstandigheden en vallende voetballen. De waterbania bloeit ieder seizoen en doet het vooral goed tussen 4, 5 en 6-jarigen!

    hetterrasbijdenieuwbouwwijk

    BeantwoordenVerwijderen